
Strana 1 z 4 

 

Výpis uznesení z mimoriadneho rokovania  
Rady Rozhlasu a televízie Slovenska  

20. novembra 2020  
 v zmysle zákona č. 532/2010 Z. z. o RTVS 

 
Uznesenie č. 121/2020: 
Rada RTVS konštatuje, že nezaradením reportáže Lacné šperky do vysielania nedošlo k porušeniu zákona 
č. 532/2010 a je v súlade so Štatútom programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS. Rada RTVS 
však zároveň odporúča vedeniu RTVS zlepšiť komunikáciu medzi programovými zložkami navzájom 
i medzi nimi a manažmentom a zabezpečiť, aby sa včasným informovaním zamedzilo vzniku mediálnych 
šumov a dezinformácií. 
 
Celé stanovisko Rady RTVS je príloha č. 1. 
 

Za: 8 / I. Gallo, Ľ. Guman, D. Hushegyiová, J. Chudík, M. Kabát, M. Kákoš, J. Mikušová,  
I. Nagy / 

Proti: 0      
Zdržal sa: 1 / J. Vozár /  
Neprítomný: 0  
 
Uznesenie č. 122/2020: 
Rada RTVS schvaľuje Stanovisko Rady RTVS k uzneseniu Výboru NR SR pre kultúru a médiá č. 72 
z 19.10.2020. 
 
Celé stanovisko Rady RTVS je príloha č. 2. 
 
Za: 9 / I. Gallo, Ľ. Guman, D. Hushegyiová, J. Chudík, M. Kabát, M. Kákoš, J. Mikušová, I. Nagy,  

J. Vozár / 
Proti: 0      
Zdržal sa: 0  
Neprítomný: 0 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
V Bratislave 21.11.2020                    Mgr. Igor Gallo 

              predseda Rady  
Rozhlasu a televízie Slovenska 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Strana 2 z 4 

 

Príloha č. 1 

 
STANOVISKO RADY RTVS K NEODVYSIELANIU REPORTÁŽE LACNÉ ŠPERKY V RELÁCII 
REPORTÉRI 5.10.2020 
 
 Rada RTVS sa aktuálnou situáciou v investigatívnej relácii Reportéri ostatný raz zaoberala koncom 
mája 2020. Na stretnutí komisie rady RTVS s redaktormi relácie sme podrobne analyzovali nie len aktuálny 
stav, ale aj procesy pri príprave relácií, otázky autonómnosti redaktorov i mechanizmy zabezpečenia 
redakčnej nezávislosti. Pri tejto príležitosti redaktori uviedli, že „...doteraz sme mali vo svojej práci slobodu 
pri výbere tém či ich spracovaní. Nikto nám do reportáží nezasahoval a práca pre nás bola poslaním...“  
Dnes, po takmer piatich mesiacoch, opäť riešime otázku zásahu do vysielania Reportérov. Je to 
pochopiteľné, pretože oblasť investigatívnej žurnalistiky je citlivá na rôzne aspekty posudzovania od 
spoločenského dopadu až po právne otázky. Zákon č. 532/2010 o RTVS totiž hovorí, že spravodajstvo 
a publicistika v RTVS „...poskytujú nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom 
celku vyvážené a pluralitné informácie...“, a Štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov vyžaduje 
: „Rozhlas a televízia Slovenska je povinná poskytovať z hľadiska faktov presný a neskreslený obraz 
skutočnosti. V prípadoch, keď nie je možné získať informácie od všetkých zainteresovaných strán, 
musí postupovať tak, aby sa danej skutočnosti maximálne priblížil. Zamlčanie informácie, 
zverejnenie len časti informácie, alebo potlačenie jej podstatného významu je hrubým porušením 
tejto povinnosti.“ Z uvedených noriem teda vyplýva mimoriadna povinnosť zabezpečiť kvalifikované 
právne posúdenie možných rizík a vyvarovať sa nie len spochybneniu dôveryhodnosti verejnoprávneho 
média, ale aj prípadných právnych konzekvencií.  
 Neodvysielaniu reportáže Lacné šperky redaktorky Lýdie Kokavcovej v Reportéroch dňa 5.10. sa 
dostalo pomerne širokej odozvy v rôznych médiách. Rada RTVS si vyžiadala od manažmentu RTVS 
podrobný materiál, ktorý mapuje celý proces prípravy predmetnej reportáže, dôvody jej nezaradenia do 
vysielania, právnu analýzu i stanovisko RTVS. Pre objektívne objasnenie vzniknutej situácie sa uskutočnilo 
stretnutie s autorkou príspevku p. Lýdiou Kokavcovou a rozhovor s tímlíderkou p. Katarínou Začkovou  
(telofonicky z dôvodu jej práceneschopnosti).  

Dôvodovú správu i so stanoviskom RTVS majú členovia rady k dispozícii, preto iba jeden citát : 
 „V reportáži bez dôkazov, len na základe nepodložených podozrení, redaktorka spochybňuje 

vysokoškolské tituly renomovaných odborníkov. Sama pritom v reportáži nehovorí, že odborníci sa dopustili 
plagiátu alebo inej nekalej činnosti. Ich mená s týmito termínmi spája len na základe podozrení, ale 
formuláciou textu a spájaním ich mien so slovom plagiát by mohla u divákov vyvolať mylný dojem, že ide o 
potvrdenú skutočnosť. Opakovane pritom zdôrazňujeme, že rozhodnutie nezaradiť reportáž, ak bude 
vykazovať znaky tendenčnosti padlo už v júli a redaktorka Lýdia Kokavcová a tímlíderka Katarína Začková 
boli na túto skutočnosť upozornené. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ nesie zodpovednosť za jednotlivé 
reportáže a relácie. Je teda prirodzené, že rovnako, ako v iných médiách, má nastavené kontrolné 
mechanizmy, ktoré majú zabrániť svojvôli jednotlivcov a poškodeniu mena a ekonomickej stability RTVS. 
RTVS nemala inú možnosť, ako nezaradiť predmetnú reportáž do vysielania a zabrániť tak možným 
reputačným a finančným stratám.“ 
 Členovia rady (Kákoš, Chudík, Hushegyiová) si vyžiadali aj finálnu verziu reportáže. Nie je 
v kompetencii rady hodnotiť jej profesionálne klady a zápory, ani polemizovať s právnym stanoviskom, či 
inak vstupovať do kompetencie vedenia Sekcie spravodajstva a publicistiky. Na základe videného sme sa 
zhodli na tom, že ide o mimoriadne zaujímavú a závažnú tému, ktorá má veľkú spoločenskú dôležitosť. 
Otázka získavania profesorských titulov je v mnohom komplikovaná, ich nadobúdanie má viacero dôvodov 
a zaslúži si hlbšiu analýzu. V tom je Kokavcovej reportáž nesporne prínosná. Žiaľ, pri jej príprave sa 
autorka nevyvarovala viacerým zjednodušeniam, zrejme sa ani neopierala o právne stanoviská, na škodu 
veci zlúčila do jednej reportáže viaceré, nie vždy súvisiace témy (otázky možného plagiátorstva 
a systémové poruchy pri získavaní akademických titulov), niektoré vyjadrenia majú manipulatívny charakter  
a pod. Rozhodnutie o ďalšom osude reportáže (možno po istom dopracovaní) je však v rukách vedenia 
Sekcie spravodajstva a publicistiky.  
 Z rozhovorov z p.Kokavcovou a p.Začkovou vyplynuli viaceré rozpory medzi predloženým 
stanoviskom RTVS a ich vysvetlením vzniknutého problému. Nenárokujeme si robiť vyšetrovateľov či 
arbitrov v pracovno-právnych a kompetenčných sporoch, vychádzame iba z tvrdení vedenia sekcie 
a zainteresovaných redaktoriek. Pre zorientovanie preto uvádzame len niektoré kľúčové momenty : 

- V dôvodovej správe RTVS sa uvádza : „Vedenie spravodajstva a publicistiky upozornilo redakciu 

Reportérov už v lete, pred výrobou a spracovaním reportáže, na to, že musí byť konzultovaná s 

právnym odborom RTVS“. Obe redaktorky takéto tvrdenie odmietajú, nutnosť  právnej 

konzultácie údajne nikto nevyžadoval. Pravdou však je, že reportáž bola skompletizovaná pomerne 

na poslednú chvíľu (scenár bol po finalizácii zaslaný riaditeľovi sekcie až 30.9. o 21:10) a na 

právnu analýzu zo strany RTVS zostalo teda málo času. Pokiaľ však malo vedenie sekcie 

pochybnosti o právnych rizikách, mohlo právnu analýzu zaobstarať v priebehu ďalších dvoch dní 

a spraviť rozhodnutie o (ne)odvysielaní skôr, než boli zverejnené programové upútavky. 



Strana 3 z 4 

 

- S ohľadom na aktuálne zaradenie programu „Druhá vlna“ do vysielania upozornila p. Začková už v 

stredu intendanta Jednotky p. Štofaníka na nie najvhodnejšie odvysielanie reportáže Lacné kvety 

v následnosti za týmto programom. Rozhodnutie o neodvysielaní reportáže zo strany vedenia 

sekcie teda mohlo padnúť ešte pred zverejnením upútaviek na Facebookovom profile.  

- Hoci rozhodnutie o neodvysielaní zrejme padlo už vo štvrtok, nikto z tímu Reportérov o ňom nebol 

oficiálne informovaný, oznámenie o rozhodnutí sa k p. Začkovej dostalo až v piatok popoludní, 

upútavka bola urobená v piatok o 11:32 a odoslaná na zaradenie na Facebookovú stránku 

Reportérov o 11:50. To celkom nekorešponduje s tvrdením Dôvodovej správy, že : Napriek 

výhradám redaktorka s tímlíderkou nielen pripravili spornú reportáž do vysielania, ale aj nasadili 

upútavku na reláciu na Facebookovú stránku Reportérov, ktorú spravuje samotná redakcia (od 

októbra táto právomoc prešla na sekciu Nových médií, mimo spravodajstva). Táto upútavka pritom 

nebola zaradená do televízneho vysielania a nebola zverejnená ani na oficiálnom profile RTVS. 

Týmto konaním mohli vyvolať mylný dojem, že reportáž bola z vysielania vyradená na poslednú 

chvíľu aj napriek skutočnosti, že o jej nezaradení do vysielania a nutnosti ju dopracovať vedeli pred 

uverejnením upútavky. Keby bola redakcia Reportérov včas informovaná o rozhodnutí 

neodvysielať reláciu, mohla zverejnenie upútavky zastaviť a nedošlo by k následnému 

dezinformačnému šumu. 

 
Z uvedeného vyplýva, že bolo v silách vedenia Sekcie spravodajstva a publicistiky (či iných 

zložiek RTVS) predísť následným pochybnostiam o vyradení reportáže z vysielania na poslednú 
chvíľu a včasne informovať verejnosť, že dochádza k programovej zmene, najmä vzhľadom na 
aktuálne zaradenie relácie Druhá vlna do vysielania. Hlbší problém zrejme spočíva vo vzájomnej 
informovanosti a koordinácii programových zložiek a zrejme aj vo včasnej anticipácii možných 
dôsledkov aktuálnych programových rozhodnutí.  

 
 V kompetencii Rady RTVS je posúdiť, či nezaradením reportáže do vysielania nedošlo 
k neodôvodnenému zásahu do redakčnej nezávislosti. V Štatúte programových pracovníkov 
a spolupracovníkov RTVS sa uvádza :             

   
„Rozhlas a televízia Slovenska je pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických programov 
nezávislá. Vylučuje sa zásah politických, ekonomických, spoločenských a iných lobistických skupín do ich 
prípravy a vysielania. Okrem organizačných štruktúr Rozhlasu a televízie Slovenska nemá nikto 
vplyv ani právo rozhodnúť o zaradení alebo nezaradení spravodajského a publicistického programu 
do vysielania.“ 
 
A ďalej : 
 
„Rozhlas a televízia Slovenska sa pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických programov 
striktne riadi princípom editovania a profesionálnou zodpovednosťou editorov. Editovanie a redigovanie 
jednotlivých príspevkov spravodajstva a publicistiky nie je cenzúrou.“ 
 
Pre bližšie ozrejmenie pojmu „editovanie“ štatút uvádza : 
 
„ Pod editovaním sa rozumie riadenie celého procesu získavania a spracovania informácií a programov 
určených pre vysielanie, ich (ne)zaradenie do vysielania, dĺžka, žáner, poradie v akom sa vysielajú 
a programový kontext, v ktorom sa vo vysielaní RTVS vyskytnú...“ 
 

 Na základe poznaných skutočností možno konštatovať, že nezaradením reportáže Lacné šperky 
do vysielania nedošlo k porušeniu zákona č. 532/2010 a je v súlade so Štatútom programových 
pracovníkov a spolupracovníkov RTVS. Rada RTVS však zároveň odporúča vedeniu RTVS zlepšiť 
komunikáciu medzi programovými zložkami navzájom i medzi nimi a manažmentom a zabezpečiť, aby sa 
včasným informovaním zamedzilo vzniku mediálnych šumov a dezinformácií. 
 
 
 
 
 



Strana 4 z 4 

 

Príloha č. 2 

 
STANOVISKO RADY RTVSK UZNESENIU VÝBORU NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 

PRE KULTÚRU A MÉDIÁ Č. 72 Z 19.10.2020 
 

 Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá prijal na svojom zasadnutí dňa 19. 
októbra 2020 uznesenie, v ktorom uvádza, že : „... Rada Rozhlasu a televízie Slovenska si neplní 
povinnosti ustanovené v § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o 
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého Rada Rozhlasu a 
televízie Slovenska dohliada na hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť nakladania s verejnými 
prostriedkami Rozhlasu a televízie Slovenska a plní úlohy kolektívneho orgánu pri nakladaní s majetkom 
Rozhlasu a televízie Slovenska podľa osobitného predpisu.“. 
 Rada RTVS sa voči takto formulovanému uzneseniu dôrazne ohradzuje, považuje ho za 
neodôvodnené a zavádzajúce. Nie je podložené žiadnym zákonným dôvodom a ignoruje kompetenčné 
vymedzenia medzi orgánmi RTVS, ako aj  samotnou verejnoprávnou inštitúciou a Výborom NR SR pre 
kultúru a médiá. Už samotnú platnosť uznesenia považuje Rada RTVS za spochybniteľnú, pretože podľa 
Zákona Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa v § 36, ods. 3 uvádza : Pred 
každým hlasovaním predsedajúci alebo spravodajca oznámi, o akom návrhu sa bude hlasovať, 
a zopakuje presné znenie návrhu, ak návrh nebol vopred poslancom odovzdaný písomne. 
Predsedajúci potom prikročí k riadeniu hlasovania. Podľa § 52, ods.3 platí toto ustanovenie aj pri 
hlasovaní vo výbore. Z prepisu zvukového záznamu predkladania návrhu na uznesenie vo výbore 
predsedom Kristiánom Čekovským je zrejmé, že jeho návrh nie je totožný s oficiálnym textom uznesenia, 
a že toto bolo oproti výborom prijatému uzneseniu dodatočne upravované. Na tento rozpor upozorní Rada 
RTVS aj predsedu Národnej rady Slovenskej republiky.  
 Uznesenie sa opiera o tvrdenie, že „Rada Rozhlasu a televízie Slovenska  ani po upozornení na 
konflikt záujmov programového riaditeľa nekonala a prizerala sa na porušovanie zákona, ktoré napokon 
skonštatovala aj kontrola Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.“ Ani toto tvrdenie sa nezakladá na 
pravde. Finančná kontrola konštatovala, že došlo k porušeniu Štatútu programových pracovníkov 
a spolupracovníkov RTVS v bode 1.1, písm. c a v bode 3.10, písm. a, v ktorom sa hovorí o konflikte 
záujmov, ale nie zákona.  Podľa Zákona č. 532/2010 o RTVS sa v § 8, ods. 1, písmeno a, hovorí : „Rada 
RTVS je orgánom dohľadu na dodržiavanie tohto zákona a plnenie úloh, ktoré Rozhlasu a televízii 
Slovenska vyplývajú z osobitných predpisov.“ Dodržiavanie štatútu nie je v kompetencii Rady RTVS, ale 
generálneho riaditeľa RTVS.  
 Za absurdné možno považovať aj spájanie zmieňovaného konfliktu záujmov v prípade réžie 
bývalého riaditeľa Sekcie programovej služby STV (tak totiž znie oficiálny názov tejto funkcie, a nie 
„programový riaditeľ“ ako sa uvádza v uznesení) s     § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 532/2010 o Rozhlase a 
televízii Slovenska. Zmieňovaný konflikt záujmov v ničom nezasiahol „hospodárnosť, efektívnosť a 
účelnosť nakladania s verejnými prostriedkami Rozhlasu a televízie Slovenska“. Ani samotná finančná 
kontrola MK SR nevyvodila voči RTVS žiadnu finančnú sankciu, iba odporúčala : „Dôsledným 
dodržiavaním Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov predchádzať konfliktu 
záujmov“.  
 Zákon č. 532/2010 v § 15, ods. 1,  hovorí: 
„Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom Rozhlasu a televízie Slovenska, ktorý riadi jej činnosť a koná 
v jej mene. Generálny riaditeľ rozhoduje o všetkých otázkach týkajúcich sa Rozhlasu a televízie Slovenska, 
ktoré nie sú podľa tohto zákona vyhradené do výlučnej pôsobnosti rady“ 
 Z tohto ustanovenia teda jednoznačne vyplýva, že GR je jediný oprávnený rozhodovať o procesoch 
výroby (samozrejme, v zmysle organizačného poriadku pri delegovaní časti právomocí svojim podriadeným 
pracovníkom). Zasahovať do týchto autonómnych kompetencií Radou RTVS by išlo nad rámec zákona. 
 Uvedené argumenty potvrdzujú neoprávnenosť a nepodloženosť uznesenia č. 72 Výboru Národnej 
rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Rada RTVS ho vníma ako pokračujúci útok na politickú 
nezávislosť verejnoprávneho média. Odmieta snahu o jeho diskreditáciu mimo akýchkoľvek zákonných 
rámcov. Podobné kroky sú motivované nie snahou o zlepšenie fungovania RTVS, ale o jej politické 
ovládnutie a možno i osobnými animozitami voči tejto inštitúcii a jej orgánom (netreba zabúdať na konflikt 
záujmov predsedu výboru K. Čekovského, ktorý je s RTVS v pracovnoprávnom súdnom spore). Takéto 
hrubé zneužívanie politických tlakov je v zásadnom rozpore s princípmi verejnoprávneho vysielania. 


